ASSALAMUALAIKUM

SAYA BARU MENCEBURI PELABURAN EMAS NE.
HARAP DAPAT TUNJUK AJAR DARI OTAI EMAS YANG ADA

Sunday, October 31, 2010

coretan EMAS...

Assalamualaikum semua...hai..sudah lama sungguh saya tidak update blog ini almaklumlah sy nie just collector kalo penjual tue lainlah ..hehehe. Walaupon tidak mengemaskini blog tapi saya sentiasa mengikuti perkembangan emas (logam yg paling berharga dimuka bumi ini). Semenjak 2 menjak ini saya lihat harganya melonjak-lonjak naik tapi makin ia naik makin banyak pula yang membeli emas di kedai emas berduyun-duyun pelanggan dan semakin sibuk tokey-tokey kedai emas melayan pelanggan yang nak membeli.
Pada pendapat saya, setelah saya amati selama 2@3 tahun nie rasanyer setiap hujung tahun harga emas akan melonjak-lonjak naik tapi kemudian ia akan turun sedikit(tapi tak dapat dipastikan ler) jadi jika anda nak membeli paling elok beli ketika harganyer rendah. Sayapon ader 4 keping goldbar yang sy beli pada raya haji tahun lepas dan pada raya haji tahun ini genaplah setahun dan kenalah sy keluarkan zakat hehehehe..apalah sangat zakat tue memang patut kita keluarkan untuk diberi kepada yg perlu.Bagi saya tidak ada luaknya jika kita keluarkan zakat bahkan tuhan akan melipatgandakan rezeki kita kelak. Oleh itu kepada sesiapa yang mempunyai simpanan emas silalah keluarkan zakat untuk emas anda.
Di sini saya nak ceritakan sedikit tentang seseorang yg dahulunya sy ajak membeli emas tapi dia tak mahu sekarang baru dier sedar betapa untungnya menyimpan emas..Kisahnya begini..
Pada hari minggu yang lepas, adik ipar saya telah ke kedai emas untuk membetulkan gelang kaki anaknya yang putus. Sedang dia sibuk membelek2 emas di kedai itu tiba-tiba seorang cina datang untuk membeli 100g gold bar kat kedai tokey tue. Adik ipar sayapon tanyalah kat cina tue. "Allo towkey, apasal lu beli ini barang ,ini rantai ader, gelang apa pasal xmau beli?"
cina tuepon bgtau.."Aiyaa lu mau tau ka? Ini barang arr wa mesti beli kalo wa ader duit lebey maa.Sekarang wa sudah ader 11 keping tau. Kalau anak2 wa mau duit buat kawen ka wa bagi 1 keping sukati dialah mau buat aper. Kalo wa simpan duit arr lu fikir sekarang rm10 000 lagi 10 tahun itu rm10 000 baper bnyk dia punya nilai tapi kalo lu beli ini emas lg 10 tahun jadi berganda maa nilai dier." Lepas cakap macam tue apek tue pun pergi setelah membeli 100g emas 999.9.
Kesimpulannya chinesepon tahu nilai emas..oleh itu saya rasa memang patut kalo kita mulakan menyimpan emas dr sekarang. Xpayah banyak2..mulakan sahaja dgn sekeping dinar bak kata pepata.."sikit-sikit lama-lama jadi bukit" Kita belilah setahun sekeping dinar xpon kalo kita rasa cam mahal kita simpan sebulan duit gaji kita rm100 setahun dah rm1200 pastue kita belilah sekeping dinar dan simpan. Disiplinkan diri kita insyaallah kita buleh..macam saya..hehehehe
Sekian sahaja yer lain kali saya tulis lagi ..
Wassalam....

No comments:

Post a Comment